Skip to Content

През 2021 г. Mastercard стартира задълбочено проучване на пазара на дигиталните плащания у нас, което има за цел да бъде в услуга на местната екосистема, предоставяйки практически приложима информация, на основата на публично достъпни източници, специално разработени за целта първични изследвания, и пазарния опит на Mastercard. Индексът дава информация за състоянието на страната ни, като го сравнява с другите участващи държави - Австрия, Гърция, Румъния, Сърбия, Унгария и Хърватия. В него са включени данни, разпределени в три основни стълба: 

Инфраструктура: готовност на съществуващата инфраструктура и способността ѝ да поддържа безналични плащания;

Запознатост: знание и разбиране от страна на потребителите за дигиталните плащания; 

Употреба: степен на използване на дигитални плащания и тяхното място спрямо плащанията в брой. 

Светът се намира в един от най-предизвикателните периоди в историята и е необходимо да се премине към по-стабилна, дигитално насочена и устойчива икономика – ход, който ще преобрази всичко, като се започне от начина, по който се управляват системите за транспорт и как се разпределят социалните помощи, и се стигне до това как се постигат екологичните, социални и управленски ангажименти за нетни нулеви емисии. Дигиталните плащания имат основна роля в този процес на трансформация. Заедно постигнахме голям напредък в разширяването на ролята на дигиталните плащания. А сега, благодарение на Индекса, който ще даде количествен измерител на напредъка в развитието на пазара, можем да направим усилията си по-целенасочени и да постигнем още повече.“, коментира Ваня Манова, Мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово. 

През 2021 г. броят на терминалите в България нараства до 125 хиляди – 99% от всички ПОС терминали в страната - ниво на терминализация, по-високо от това в други държави, а делът на безконтактни физически карти е 84%. В допълнение, нарастващият брой иновативни технологии за терминални устройства (напр. SoftPOS, mPOS) се очаква да допринесе за дигитализацията на малките предприятия. Технологията SoftPOS например дава възможност търговците да превърнат своите мобилни устройства Android® в терминали за получаване на  безконтактни NFC плащания. Растящото потребителско търсене на електронна търговия в резултат на пандемията създаде необходимостта търговците да допълнят физическото си присъствие с онлайн такова, което вероятно ще бъде основна движеща сила за бъдещия растеж на ПОС мрежата.

По отношение на онлайн платежните методи - плащане с въвеждане данните от картата на ръка е по-добре познато (74%), отколкото използването на предварително запаметени идентификационни данни на картата (Card on File) - 63%. В същото време 66% от активните потребители онлайн се възползват от удобството на услугата за предварително запазване на данните на картата. Наложеният платеж остава предпочитаният метод за онлайн покупки (58%). Плащането с карта, обаче – при доставка или онлайн, е по-често избираният метод за плащане при пазаруване, спрямо кеша – 40% най-често плащат онлайн с карта и 15% - при доставка, на ПОС терминал. Само 2% използват мобилен портфейл за плащане. 

В България са отчетени най-малък процент потребители, които пазаруват онлайн. Очаква се, обаче в следващите години броя на онлайн трансакциите да нарасне значително с навлизането на решения, които повишават сигурността, удобството и бързината, като например трансакции на токенизиран търговец и възможността за сигурно завършване на поръчка „Click to Pay“.

Когато става дума за афинитет към дигиталните решения, почти 70% от участниците заявяват, че биха избрали платежното решение, което е най-подходящо за дадената ситуация. България постига по-високи резултати от други държави по отношение на интерес към иновативни платежни инструменти, което сочи, че българите се смятат за по-отворени към възприемане на нови решения, отколкото други държави.

Индексът отчита голям потенциал за нарастване на употребата на различни дигитални методи за плащане в България – добре развитата инфраструктура и високата информираност на потребителите са стабилна основа и за нарастване на употребата на различни решения. Тук страната ни се нарежда сред Румъния, Гърция и Унгария, с близки до средните резултати.

През последните години, обемите на трансакциите на банкомат остават непроменени - 74% от общия обем. Тенденцията е, обаче броят на трансакциите на ПОС да расте - 66% от общия брой (329 млн. бр. трансакции), за сметка на тегленето от банкомат - 34%. Това показва, че потребителите предпочитат да плащат малки суми с карта, като това най-вероятно се дължи на широкото разпространение на безконтактната технология, но продължават да теглят голяма част от парите си на банкомат. Това може да се промени с развитието на приемането на дигитални плащания в малките градове.

Делът на потребителите, които получават редовния си доход по сметка има основополагащо значение за развитието на дигиталните плащания в България. Според проучването, 54% от потребителите получават целия си месечен доход по дигитален канал, 27% получават само част от него по банков път и 8% получават целия си доход в брой. В същото време 41% от тези, които получават възнаграждението си поне отчасти по банковата си сметка, теглят поне половината от сумата в брой (Mastercard and Scale, 2022). Наред с това, делът на активни карти спрямо общия брой издадени карти е над 75%, което сочи, че повечето български картодържатели използват своите карти активно (Mastercard, НСИ 2021 г.). 

С възхода на електронната търговия и развитието на платежната инфраструктура, плащанията с карта онлайн се очаква да изместят наложения платеж, като предпочитан метод. Разрастващото се разпространение на мобилни портфейли и wearables може също да допринесе за повишено ползване на картови плащания и да подобри резултатите в следващите години.